Het Zwaanshalskwartier

Ontketen jezelf

Het Zwaanshalskwartier is een opkomend winkelgebied in het Oude Noorden van Rotterdam Er zitten zo’n 109 unieke ondernemingen, met allemaal hun eigen specialiteit. Het Zwaanshalskwartier rondje (Zwaanshals-Zaagmolendrift-Zaagmolenkade-Noordplein) is makkelijk en snel bereikbaar vanuit het centrum en er is voldoende parkeergelegenheid. De winkeliersvereniging van het Zwaanshalskwartier kwam met de vraag: Hoe kunnen we het Zwaanshalskwartier op de kaart zetten?

Na enkele oriënterende gesprekken konden we de volgend conclusie trekken: De passie, ambacht en het specialisme dat je in het Zwaanshalskwartier vindt onderscheid het gebied van de grote winkelstraten met de bekende ketens. De meeste ondernemingen vallen in de categorie Food, Fashion, Design, Art, Vintage of Drinks. Dit brede aanbod zorgt ervoor dat je rustig een hele middag rond kan slenteren met een hapje en een drankje tussendoor om het vervolgens af te sluiten met een lekkere maaltijd bij één van onze restaurants.
 
Juist het feit dat er geen ketens zijn maar de kleine ondernemers waar je meer expertise, service en kwaliteit van kan verwachten bracht ons op de “ontketen jezelf” slogan. Deze spoort de mogelijke bezoeker aan om zich vrij te maken van de ketens en te kiezen voor het betere alternatief, de kleine ondernemen. Het “support your local” gevoel, maar dan met een antwoord op de “what’s in it for me?” vraag. Een beetje gewaagd en misschien zelf een beetje guerilla, maar dat past wel bij het gebied.
 
Fans in the making
109
 Gepassioneerde, gespecialiseerde winkels in het gebied
4.869
 Enthousiaste bezoekers die het op Facebook liken
5.168
 Geïnteresseerden die Facebook followers zijn geworden

Het Zwaanshalskwartier

Fans in the making

109

Gepassioneerde, gespecialiseerde winkels in het gebied

4.869

Enthousiaste bezoekers die het gebied op Facebook liken

5.168

Geïnteresseerden die de Facebook pagina van het gebied zijn gaan volgen

Ontketen jezelf

Het Zwaanshalskwartier is een opkomend winkelgebied in het Oude Noorden van Rotterdam Er zitten zo’n 109 unieke ondernemingen, met allemaal hun eigen specialiteit. Het Zwaanshalskwartier rondje (Zwaanshals-Zaagmolendrift-Zaagmolenkade-Noordplein) is makkelijk en snel bereikbaar vanuit het centrum en er is voldoende parkeergelegenheid. De winkeliersvereniging van het Zwaanshalskwartier kwam met de vraag: Hoe kunnen we het Zwaanshalskwartier op de kaart zetten?

Na enkele oriënterende gesprekken konden we de volgend conclusie trekken: De passie, ambacht en het specialisme dat je in het Zwaanshalskwartier vindt onderscheid het gebied van de grote winkelstraten met de bekende ketens. De meeste ondernemingen vallen in de categorie Food, Fashion, Design, Art, Vintage of Drinks. Dit brede aanbod zorgt ervoor dat je rustig een hele middag rond kan slenteren met een hapje en een drankje tussendoor om het vervolgens af te sluiten met een lekkere maaltijd bij één van onze restaurants.
 
Juist het feit dat er geen ketens zijn maar de kleine ondernemers waar je meer expertise, service en kwaliteit van kan verwachten bracht ons op de “ontketen jezelf” slogan. Deze spoort de mogelijke bezoeker aan om zich vrij te maken van de ketens en te kiezen voor het betere alternatief, de kleine ondernemen. Het “support your local” gevoel, maar dan met een antwoord op de “what’s in it for me?” vraag. Een beetje gewaagd en misschien zelf een beetje guerilla, maar dat past wel bij het gebied.
 
We hebben de visuele identiteit onder handen genomen. Er was al een nieuw logo ontwikkeld, waarvan men vond dat het niet paste bij de eerder genoemde kernwaarden en veel ondernemers voelde niet dat hun winkel hierdoor vertegenwoordigd kon worden. 
Daarom hebben wij besloten, om het logo dat daarvoor gehanteerd werd en dat wel een groot draagvlak had, een update te geven. We hebben de lijnen opgestrakt en het logo in een banier gezet plus een nieuw kleurenpalet, een fontselectie en secundaire graphics geïntroduceerd.
De "ontketen jezelf" campagne daagt de lezer uit om eens niet te kiezen voor de grote ketens, maar juist te kiezen voor de kleinere lokale ondernemers. 
Deze ondernemers bieden service, expertise en kwaliteit. We laten met een knipoog de alternatieven van de ondernemers zien en geven zie gelijk een platform.
"Als destijds voorzitter van de ondernemersvereniging Zwaanshalskwartier vroegen we Fearless na te denken over de branding van het gebied. Zij kwamen met meer dan we hadden gehoopt. Zij gaven ons een strategie, een campagne, een huisstijl en… een praktische invulling van die strategie. Daarbij keken zij goed naar dat wat het winkelgebied uniek maakt en gebruikte die specifieke kenmerken om de ondernemers en de winkels letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten."
– Marcel Jongmans, Voorziter winkeliersvereniging
Een andere belangrijke zaak was Herkenbaarheid en uniformiteit binnen het gebied creëren. We hebben te maken met een gebied wat enkele onderbrekingen kent en we willen graag dat visueel direct duidelijk is tot waar het winkelgebied reikt. Dit hebben we kunnen verwezenlijken door gevelbanieren die visueel een route maken.
Voor het Zwaanshalskwartier hebben we uiteindelijk de huisstijl ontwikkeld, een website gerealiseerd, de social media opgezet, de routing in het gebied aangekleed door middel van gevelbanieren en een campagne ontwikkeld. 

Het is een traject geweest waar we met trots op terugkijken. We hebben ze de tools gegeven om het gebied op de kaart te zetten. Helaas blijkt het altijd er moeilijk om zo'n grote groep met ieder zijn eigen belangen op één lijn te krijgen en te overtuigen van het groepsbelang. 
We hebben de visuele identiteit onder handen genomen. Er was al een nieuw logo ontwikkeld, waarvan men vond dat het niet paste bij de eerder genoemde kernwaarden en veel ondernemers voelde niet dat hun winkel hierdoor vertegenwoordigd kon worden.  Daarom hebben wij besloten, om het logo dat daarvoor gehanteerd werd en dat wel een groot draagvlak had, een update te geven. We hebben de lijnen opgestrakt en het logo in een banier gezet plus een nieuw kleurenpalet, een fontselectie en secundaire graphics geïntroduceerd.
De "ontketen jezelf" campagne daagt de lezer uit om eens niet te kiezen voor de grote ketens, maar juist te kiezen voor de kleinere lokale ondernemers. Deze ondernemers bieden service, expertise en kwaliteit. We laten met een knipoog de alternatieven van de ondernemers zien en geven zie gelijk een platform.
"Als destijds voorzitter van de ondernemersvereniging Zwaanshalskwartier vroegen we Fearless na te denken over de branding van het gebied. Zij kwamen met meer dan we hadden gehoopt. Zij gaven ons een strategie, een campagne, een huisstijl en… een praktische invulling van die strategie. Daarbij keken zij goed naar dat wat het winkelgebied uniek maakt en gebruikte die specifieke kenmerken om de ondernemers en de winkels letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten."
– Marcel Jongmans,
   Voorziter winkeliersvereniging
Een andere belangrijke zaak was Herkenbaarheid en uniformiteit binnen het gebied creëren. We hebben te maken met een gebied wat enkele onderbrekingen kent en we willen graag dat visueel direct duidelijk is tot waar het winkelgebied reikt. Dit hebben we kunnen verwezenlijken door gevelbanieren die visueel een route maken.
Voor het Zwaanshalskwartier hebben we uiteindelijk de huisstijl ontwikkeld, een website gerealiseerd, de social media opgezet, de routing in het gebied aangekleed door middel van gevelbanieren en een campagne ontwikkeld. 

Het is een traject geweest waar we met trots op terugkijken. We hebben ze de tools gegeven om het gebied op de kaart te zetten. Helaas blijkt het altijd er moeilijk om zo'n grote groep met ieder zijn eigen belangen op één lijn te krijgen en te overtuigen van het groepsbelang. 
Klant: Zwaanshalskwartier
Opdrachtgever: Winkeliersvereniging
Services
Positionering
Strategie
Grafisch ontwerp
Activatie
Credits
De Winkeliersvereniging
Enthousiasmeur
Havensteder
Klant: Het Zwaanshalskwartier
Opdrachtgever: Winkeliersvereniging
.
Services
Positionering
Strategie
Grafisch ontwerp
Activatie
Credits
De Winkeliersvereniging
Enthousiasmeur
Havensteder
Sharing is caring

Zullen we
Koffie drinken?

Ja? Maak dan gebruik van ons contact formulier zodat we zo snel mogelijk een afspraak kunnen maken
om eens praten met een kopje koffie, wij vinden dat ook altijd gezellig!

Zullen we
koffie 
drinken?

Ja? Maak dan gebruik van ons contact formulier zodat we zo snel mogelijk een afspraak kunnen maken om eens praten met een kopje koffie, wij vinden dat ook altijd gezellig!